Pērn labdarības maratons Dod pieci pievērsa uzmanību kvalitatīvai laika veltīšanai bērniem, uzsverot, ka bērnam vajadzīga mīlestība un nedalīta uzmanība no abiem vecākiem. Pagājušā gada Ziemassvētkos tika saziedoti vairāk kā 120 tūkstoši eiro un tie paredzēti bezmaksas praktiskām un psiholoģiskām mācībām jaunajiem vecākiem visā Latvijā. Šobrīd fonds “Plecs” strādā pie programmas nodrošināšanas un jau vasaras sākumā jaunie vecāki visā Latvijā varēs piedalīties pirmajās bezmaksas apmācībās.
Jaunā psiholoģiskā un praktiskā mācību programma sniegsies tālāk par bērna fizisko aprūpi un zīdīšanu. Programma iedod instrumentus, kā saprast bērnu, kā saprast sevi un, kā veidot brīnišķīgas attiecības. Šī programma ir laba, ar to, ka balstīta zinātniskos pētījumos un sniedz pamata zināšanas par bērnu nervu sistēmas attīstību un īpatnībām dažādos vecumposmos. Tā palīdz veidot izpratni, kā veidot bērnam dzīvei tik svarīgo drošo piesaisti.
Vairāk nekā simts trīsdesmit savas jomas speciālisti četras dienas februārī pavadīja, apgūstot efektīvu un zinātniski pamatotu pieeju bērnu audzināšanā – TBRI®. Balstoties uz to, jau vasaras sākumā treneri sāks vadīt vecāku izglītības grupas visā Latvijā, un labdarības maratonā “Dod Pieci” savāktie ziedojumi nesīs pirmos augļus.
Kā informē fonds “Plecs” – jaunā vecāku izglītības programma – jau drīz!
Pirmsskolas pedagogi, psihologi, psihoterapeiti, sociālie darbinieki, sociālie rehabilitologi, supervizori, pedagogi, PEP mammas, mākslas terapeiti, pediatri, dūlas, sabiedrības veselības speciālisti, lektori, krīzes centru darbinieki, logopēdi. Tik dažādi un tik spēcīgi 135 profesionāļi, kas diendienā strādā ar vecākiem un bērniem, četras dienas Rīgas Motormuzejā apguva “Vecāku izglītības programmas pamatus”. Jaudīgākie no viņiem tuvā nākotnē visā Latvijā sāks vadīt apmācības jaunajiem un topošajiem vecākiem.
Programmas pamatā ir TBRI® (Trust Based Relational Intervention) pieeja jeb latviskojot – uzticībā pamatotu attiecību ieviešana. Metožu kopums izstrādāts “Kārinas Pērvisas Bērnu attīstības institūtā” ASV un tiek izmantots jau 34 pasaules valstīs. Lai ar šo pieeju iepazīstinātu Latvijas speciālistus un potenciālos vecāku izglītības programmas trenerus, institūta vadošās ekspertes Sindija R. Lī, Sāra Merkado un Lea Giljama mēroja tālo ceļu no Teksasas.

Metodes spēks ir tās zinātniskā bāze, kas dod izpratni par to, ka ikviena bērna uzvedības izpausme vai reakcija ir tiešā mērā saistīta ar viņa smadzeņu darbību. Sekmīgai smadzeņu attīstībai bērnam no ieņemšanas brīža nepieciešama drošības izjūta, ko dod emocionāli tuvas un atbalstošas attiecības ar mammu un tēti. Apgūtā metode sniedza dalībniekiem izpratni par smadzeņu darbību, to plasticitāti, neironu tīklu veidošanos un vecāku spēju ietekmēt šos procesus. Metodes zinātnisko pamatojumu apmācību dalībniekiem skaidroja ārste, bērnu psihiatre un TBRI praktiķe no Lietuvas – Jovita Anikinaite. Līdztekus izpratnei par smadzeņu darbību, pieejas pamatu veido arī piesaistes teorija, kas skaidro drošās piesaistes nozīmi ikviena cilvēka dzīvē un piedāvā konkrētas stratēģijas, kā to veidot, izmainīt un veicināt.
Viens no spēcīgākajiem TBRI® punktiem ir tieši pieejas praktiskā pielietojamība. Tā sniedz neskaitāmi daudz konkrētu instrumentu, metožu un rīcības piemēru, ko ikviens vecāks var pielietot ikdienas saskarsmē ar savu bērnu – veidojot ciešāku emocionālo saikni, reaģējot uz sensomotorajām vajadzībām, palīdzot regulēt bērna fizisko un emocionālo stāvokli, kā arī koriģējot nevēlamu uzvedību. Brīdī, kad pieaugušajam ir izpratne par piesaistes nozīmi un bērna smadzeņu darbību, viņš var sākt apzināties, ka bērna uzvedība nav niķošanās, spītība vai neaudzinātības izpausme, un ar iejūtību reaģēt uz ikvienu ikdienas situāciju, sniedzot rūpes, apmierinot vajadzības un veidojot emocionālu saikni ar savu bērnu, un tieši šo izpratni un risinājumus sniedz TBRI® pieeja.
Īpašs uzsvars programmā likts tieši uz saiknes veidošanu. Ikviens bērns vēlas būt pamanīts, sadzirdēts un novērtēts, tādēļ svarīgi sniegt savam bērnam nedalītu uzmanību, pavadīt laiku divatā rotaļājoties. Īpašajos kopības brīžos svarīgi nodibināt acu kontaktu, sniegt iedrošinošu pieskārienu un komunicēt rotaļīgā veidā, ļaujot bērnam sajusties kā spēles noteicējam. Ikviens šāds brīdis stiprina drošo piesaisti un ļauj bērnam justies īpašam un mīlētam. TBRI® pieeja praksē ir pierādījusi – jo emocionāli drošāks bērns jūtas, jo labāk spēj regulēt savu uzvedību, mācīties un īstenot savu potenciālu.
Pēc četru dienu mācībām, sniedzot atgriezenisko saikni aptaujas anketā, dalībnieki viennozīmīgi apliecināja – nav šaubu, ka tieši šī ir vislabākā, zinātniski pamatotākā un efektīvākā pieeja, kuru ņemt par pamatu, veidojot vecāku izglītības programmu Latvijā! “Daudz ko no metodēm jau daru intuitīvi, taču līdz šim nebiju saskārusies ar pieeju, kas visu intuitīvo spētu arī pamatot un salikt pārskatāmā un viegli izmantojamā sistēmā. Manuprāt, šī ir ļoti vērtīga programma un, ja izdosies to īstenot, tas sabiedrības veselībai būs liels ieguvums.” raksta kāda dalībniece. To atzīst arī ekspertu komanda, kuri strādā pie programmas izveides, viņu vidū bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs, centra “Dardedze” vadītāja Laila Balode un psihoterapeites Vita Kalniņa un Andrija Likova.
Straujiem soļiem tuvojas vecāku izglītības programmas sākums. Drīzumā tiks atlasīti spējīgākie un motivētākie programmas treneri, kuri piedalīsies padziļinātās apmācībās, un jau vasaras sākumā šīs vērtīgās zināšanas pirmajās mācību grupās varēs apgūt arī jaunie vecāki.
Jau tagad topošie vecāki var sākt pieteikties bezmaksas apmācībām fonda “Plecs” mājaslapā, aizpildot pieteikuma anketu tiešsaistē http://vecakiem.plecs.lv/.
Informāciju sagatavoja Ilva Kalnāja, projekta “Atver sirdi Zemgalē” komunikāciju speciāliste
Foto: paldies PLECS