Saglabāt emocionālo līdzsvaru nenoteiktības apstākļos

Šis mums visiem nav vienkāršs laiks. Trauksme kopā ar epidēmiju izplatījusies no valsts uz valsti. Šis būs raksts par iespējām un zināšanām, kā saglabāt skaidru prātu un veselību nenoteiktos apstākļos.

Vīrusa Covid-19 izplatība radījusi ļoti neskaidru situāciju, šobrīd neviens nevar droši prognozēt, kā tā attīstīsies, cik ilgi būs nepieciešami, daudzās pasaules valstīs noteiktie ierobežojumi, arī to, kādas sekas pandēmija radīs.

Kad pasaule apkārt mainās tik strauji, kas ir tās īpašības un prasmes, kas nepieciešamas, lai pielāgotos un izdzīvotu nenoteiktības apstākļos. Lai mēs paši būtu harmoniskāki, pieņemtu saprātīgus lēmumus un vidi sev apkārt padarītu kaut nedaudz labāku. Domājot, ko šajā situācijā, vispār varam darīt, uzmanību pirmkārt nākas vērst uz savu emocionālo stāvokli, jo no tā ir atkarīga, gan pašsajūta, gan kādus lēmumi spējam pieņemt, gan kādu vidi veidojam ap sevi.  Nolēmu nedaudz izpētīt šo tēmu. Jūtīgi cilvēki, pie kuriem piederu arī es, jūt citus cilvēkus un apkārtējo telpu. Katram no mums ir kāds skeneris, ar kura palīdzību varam skenēt apkārtējo telpu un tādā veidā spējam pretoties apkārtējās pasaules ietekmei. Tagad apkārt ir pārliecīgi daudz trauksmes, bezspēcības un haosa, kas var pāraugt vēl sarežģītākos stāvokļos: panikā, šausmās, apātijā.

Nedaudz teorētisks ieskats par to, kā esam veidoti un kāpēc ir neizdevīgi un kaitīgi būt trauksmes stāvoklī. Pēc tam arī daži ceļi, kā kārtot savu psiholoģisko stāvokli un apkārtējo telpu. 

Mūsos katrā ir autonoma nervu sistēma, kas pastāvīgi monitorē: kas notiek manī un kas notiek apkārtnē; kā izturēties ar citiem cilvēkiem un apkārtējo pasauli. Atkarībā, no tā kura nervu sistēmas daļa tiek iedarbināta, var izdalīt trīs pamata stāvokļus, kuros mēs varam atrasties. 

“Apzināta klātbūtne.” Kad esam drošībā, varam būt spontāni, sekot savai ziņkārībai un interesei, būt apzināti, kontaktēties ar citiem cilvēkiem prāta un sirds līmenī. Šajā stāvoklī mēs varam: ieraudzīt skaistumu un radīt, eksperimentēt, izgudrot, būt iejūtīgi, viegli veidot kontaktu ar citiem cilvēkiem, sadarboties, atbalstīt, apzināties sevi un pasauli. Mēs esam elastīgi un radoši. Spējam filtrēt, kas ir “manējais” un kas nav, kas man ir svarīgi un ko nevēlos laist savā iekšējā pasaulē un savā dzīvē (darbojas parasimpātiskā nervu sistēma).

“Kara stāvoklis.” Ja rodas apdraudējums ieslēdzas simpātiskā nervu sistēma, sākas trauksme, elpošana kļūst seklāka un biežāka. Muskuļi saspringst vai bloķējas. Mēs svīstam, slikti uztveram un saprotam apkārt notiekošo. Domas skrien pa apli un ir grūtības pārslēgties uz kaut ko citu. Sistēma ir fokusēta uz vienu uzdevumu – izdzīvot. Mēs varam dusmoties uz to, kas ir līdzās, zaudēt enerģiju, izjust haosu, mūsu darbības šādā stāvoklī parasti ir neproduktīvas un bieži vien destruktīvas. Šis stāvoklis ir diezgan nogurdinošs un noved pie galvassāpēm, bezmiega, spazmām, sāpēm ķermenī. Tāpēc, ka iekšpusē ir ieslēgts “kara stāvoklis”. Šis stāvoklis ļoti nogurdina un pazemina imunitāti. Diemžēl daudziem šis stāvoklis ir ļoti pazīstams. 

“Apokalipse.” Izņēmuma gadījumos, pašaizsardzības nolūkos, ieslēdzas visvecākā nervu sistēmas daļa un mēs pārdzīvojam kolapsu jeb pagurumu. Tas izpaužas kā sasalums – zaudējam “jūtīgumu” pret sevi un citiem cilvēkiem, atrodamies disasociācijas stāvoklī – slikti saprotam, kas mēs esam, ir bezspēcības sajūta, sajūta, ka esam izslēgti no dzīves, intereses zudums, ieciklēšanās uz vienu darbību, piemēram nepārtrauktu ziņu monitorēšanu, nav kontakta pašam ar savu ķermeni. Bīstamība ir tajā, ka šajā stāvoklī cilvēks ir absolūti atkarīgs un vadāms. No šī stāvokļa ir grūti iziet. Ir vajadzīgs laiks un droši apstākļi, lai varētu atkust. Tāpēc svarīgi nepieļaut iekšējās pasaules sabrukuma stāvokli. 

Kā saglabā iekšējo mieru un stabilitāti? 

Tādēļ, ka pasaule nepārtraukti mainās un ir nestabila, saprāts nespēj tiks galā ar jaunās informācijas plūsmu. Racionālais prāts un loģika var operēt tikai ar tām zināšanām, kas jau ir atmiņā. Absolūti jaunās situācijās jābalstās arī uz citām kontaktēšanās formām ar realitāti, tādām kā: intuīcija (mūsu iekšējais GPS), spējai dzirdēt un uzticēties sava ķermeņa signāliem (sava ķermeņa pazīšana), spontanitāte – māka klausīties apkārtējā vidē un spēja izdarīt izvēli balstoties uz iekšējiem signāliem, gluži kā aug augi tiecoties pret sauli, prasme saskaņoties ar sevi un ar apkārtējiem cilvēkiem, pārzināt un vadīt savu enerģiju (zināt savus dabīgos ritmus un kontaktēšanās stilus), apzināties un sargāt savu iekšējo pasauli, skanēt un veidot savu apkārtējo telpu.

Visas augstākminētās darbības iespējamas tikai mierīgā nervu sistēmas stāvoklī. 

Mums visiem ir liels potenciāls, tikai jāņem vērā, ka trauksme, panika un spontanitāte darbojas ar vienu un to pašu “degvielu” – uzbudinājumu, kas rodas kā atbildes reakcija uz apkārt notiekošo, iekšējām vēlmēm un citiem cilvēkiem. Pārtraukts vai apturēts uzbudinājums pārvēršas par trauksmi. Trauksme liek jukt prātā, rada haosu, neļauj just savas vajadzības un spējīga novest līdz panikai. Panika sākas, kad zaudējam kontroli pār savām jūtām, spēju adekvāti domāt un iegāžamies maza bērna emocionālajā stāvoklī, kas ir pilns ar šausmām, izmisumu un bezpalīdzību. Panika, dēļ nāves bailēm vai materiālās labklājības zaudēšanas, var mūs iemest zemākā attīstības (jeb psihes funkcionēšanas) līmenī. 

Domājot par iekšējā miera saglabāšanu, atklājot un izmantojot iepriekš neizmantoto potenciālu un uzņemoties atbildību par savām domām un rīcību, varam iziet no karantīnas ar jaunām prasmēm un iespējām. Nav jāaizmirst, ka mēs esam gan fiziskas gan garīgas būtnes.

Ko darīt?

  1. Ievērojiet visas fiziskās aizsardzības prasības: roku mazgāšanu, 2 metru distanci.
  2.  Izziniet, kādas konkrētas darbības jāveic, ja rodas aizdomas par saslimšanu. Konkrēta, izpildāma plāna sastādīšana, palīdzēs mazināt trauksmi.
  3. Paralēli fiziskajai veselībai, nodarbojieties ar “psihiskās higiēnas” ievērošanu. Rūpējieties par savu iekšējo pasauli un par informāciju, ko ielaižat savā telpā. Pavadiet kvalitatīvu laiku ar sevi.
  4. Jūsu iekšējā pasaule ir tikpat svarīga, kā fiziskais ķermenis. Rūpējoties par savu iekšējo pasauli, veidojot tajā mieru, harmoniju, mēs labvēlīgi ietekmējam arī apkārtējos cilvēkus. Ja uzturam trauksmi vai iegāžamies panikā, mēs ārdoši iedarbojamies gan uz sevi, gan apkārtējiem cilvēkiem un vidi. 
  5. Radiet savu miera salu. Ja ir nemierīgi, meklējiet cilvēkus, kas jūs sadzirdēs. Veidojiet vidi, kurā ir mierīgi: mežs, ezers, meditācija, lūgšana, iemīļota mūzika. Veiciet vingrojumus, garīgās vai ķermeņa prakses, sazemējieties jebkādiem jums zināmiem veidiem, īpaši kad uznāk skumjas, bailes, aizvainojums. Nesiet līdzi kādu nelielu priekšmetu – akmentiņu, rotu, kas palīdz jums nomierināties, it kā sazemēties  trauksmes brīdī. Trauksmi var mazināt pelde aukstā ūdenī. 
  6. Ieklausieties savā ķermenī. Kas ir vajadzīgs ķermenim? Kāds konkrēts ēdiens, kustības? Mums katram ir iekšējais GPS.  Trauksmes stāvoklī nevaram dzirdēt savu intuīciju. Uzticieties un sekojiet sajūtām ķermenī. 

Neliels eksperiments. No rīta pēc piecelšanās ejiet uz virtuvi, bet negatavojiet uzreiz brokastis. Pajautājiet sev, ko tieši es tagad vēlos? Varbūt tas nav ēdiens, bet tā ir pastaiga, vai dziesma, vai vēl kaut kas pavisam cits. Sekojiet tam ko jūtat! Izzdariet kaut ko labu savai iekšējai pasaulei un ķermenim. Izdariet to tieši šodien! Piefiksējiet, kā pēc tam jūtieties!

Materiālu sagatavoja 

Ilva Kalnāja, projekta “Atver sirdi Zemgalē” komunikāciju speciāliste

Foto: I. Kalnāja

Publicējis Ilva Kalnāja

Visiem ir vajadzīgas mājas. Vieta, kur apņem rūpes, siltums un uzmanība. Mēs vēlamies palielināt ģimeniskai videi pietuvinātu un sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamību dzīves vietā: bērniem, kas patreiz aug aprūpes iestādēs, bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un to ģimenēm, pieaugušajiem ar garīga rakstura traucējumiem patstāvīgas dzīves iespēju nodrošināšanai. Lūk jautājumi, par kuriem iestājas Zemgales plānošanas reģiona projekta "Atver sirdi Zemgalē!" komanda.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: